Tomáš Gibej

Ultra super tipy na chudnutie

11211665_10205605401308717_815682766_o

Ultra super tipy na chudnutie by ste chceli? No kto by nechcel. Nedávno som písal článok pre, prevažne babské, osadenstvo na Fitshaker- stránku venovanú hlavne ženám, ktoré nemajú čas chodievať cvičiť a môžu cvičiť aspoň doma z live-videí. Tam sa dozviete, zopár, myslím si, užitočných tipov na chudnutie (určite si z nich niečo môžu odniesť aj páni).

Článok nájdete tu: 5 zaručených tipov, ako schudnúť už navždy

No teraz mi dovoľte pokúsiť sa Vám niečo vysvetliť. Chudnutie nie je izolovaný, nezávislý proces, ktorý spontánne nastáva, keď začnete chodiť na Zumbu a nájdete si tri fit-recepty. Chudnutie je ovplyvňované nekonečným množstvom faktorov a zdanlivo absolútne nesúvisiace oblasti života môžu byť úplne kľúčové pre to, či budete chudnúť alebo nie. Nie je to len o strave a cvičení. Samozrejme, že výdaj a príjem energie sú absolútny základ, ktorý rozhoduje o tom, či chudneme/priberáme/nemeníme sa. No skúste si položiť otázku: “Prečo sa stravujem, tak ako sa stravujem?” alebo “Prečo nemám žiadnu energiu na cvičenie?“. Tým, že budete neustále vyhľadávať iba chytľavé články ako “7 tipov ako schudnúť z bruška” alebo “Magická bylina, ktorá zväčší prsia ženám, penis mužom a tuk odstráni obom“, tak odpovede na tieto otázky zrejme nenájdete.

Možno sa tak stravujete, lebo nie ste spokojní vo svojom partnerskom živote a malá útecha v podobe častých a kalorických jedál je Vám prednejšia ako fakt, či chudnete alebo priberáte (a nemusíte si to ani uvedomovať). Možno nemáte energiu, lebo Váš mozog je preťažený výčitkami z toho, aké zamestnanie ste si vybrali a obavami z toho, čo bude s Vašim životom.

Často si uvedomíte len výstup: “priberám“. Časť Vášho JA s tým chce niečo robiť a tak hľadáte rýchle riešenia v podobe tabletiek proti únave či zaručených diét. Toto celé píšem preto, lebo by som rád v ľuďoch vzbudil záujem o celý ich život a nie len o jeho povrchové frakcie ako: “chcem schudnúť“, “chcem zbohatnúť“. A rád by som Vám tiež pomohol uvedomiť si, že ak začnete svoj život riešiť ako celok, tak budete chudnúť či bohatnúť zaručene úspešnejšie!

Trochu ma sklamalo, keď som uverejnil svoj posledný článok s názvom “Regenerácia- I časť” a odozva naň bola neporovnateľne slabšia, ako na články týkajúce sa stravovania. “Jasné, regenerácia, to je vpohode, to ja vieeem čo mám robiť, ja potrebujem schudnúť, ja si radšej prečítam niečo o strave.” Potvrdilo sa mi, že väčšina ľudí uvažuje nejako podobne. V úvode prvého článku o regenerácii som písal, že dúfam, že tento pojem neskončí v jednej kategórii s klišé typu “choď za svojimi snami“, no obávam sa, že u väčšiny tam už skončil.

Prosím, uvedomte si teda to, že ak považujete za prínosné čítať články explicitne zamerané na chudnutie, či stravovanie, tak na to idete nesprávne. Samozrejme, že také články nezavrhujem (veď ich sám píšem), ale neobmedzujte sa len na ne. Samozrejme, že stravovacie návyky považujem za úplný základ kvalitného života, no pozerajte sa na život holisticky a začleňte do svojho života aj iné opatrenia, napríklad tie, o ktoré sa Vám snažím trošku priblížiť v článkoch o regenerácii.

  • v minulom článku o regenerácii som spomínal minimalizáciu stresu. Menej stresu znamená viac spokojnosti, viac šťastia, viac energie a elánu, ktoré môžete venovať cvičeniu. Budete spokojnejší a tým aj odhodlanejší stravovať sa zdravo. A čo sa stane? Budete chudnúť (ak chudnúť chcete, samozrejme).
  • spomínal som tiež teplo, najmä saunovanie. Uvoľňovanie stuhnutých alebo preťažených svalov, zlepšenie prietoku krvi, hádajte, k čomu to povedie? K chudnutiu!
  • spomínal som tiež chlad, napríklad ranné ľadové sprchy. Tie majú dokonca úplne priamy vplyv na chudnutie (o ktorom sa dočítate v článku “Regenerácia- I časť“).

Takže toľko vecí o chudnutí ste sa mohli dozvedieť, no to by som musel dať článku pútavejší názov, takže takú chybu už nespravím, aby som článok pomenoval “Regenerácia“. 😀

Aby som však nezostal nikomu nič dlžný a keďže sa tento článok volá “Ultra super tipy na chudnutie”, tak Vám aspoň jeden unikátny a zaručený ponúknem: (vyslovujte s francúzskym prízvukom) ŽER MÉŇ, SER VÍC.

11235108_10205605447749878_1276084378_o


Sme še pobavili a teraz Vám tu nenápadne vnútim regeneráciu- druhú časť (čítajte: netradičné tipy na chudnutie). V prvej som teda spomínal 1. stres, 2. teplo, 3. chlad. Takže ideme od štvorky.

4. Masáže

Času je málo. Drahé to je. Tí, čo si čas nájdu a až také drahé to pre nich nie je, tak blahoželám! Pokračujte. Zdravotných benefitov akejkoľvek masáže je naozaj veľa a ak by som mal zoradiť činnosti na zlepšenie regenerácie podľa dôležitosti, masáže by boli veľmi vysoko. Jeden z top ruských olympijských vzpieračov Dmitry Klokov vraví, že regenerácia je sauna a masáž (a najlepšie spolu- najprv sa rozohriať v saune a potom sa nechať vymasírovať).

Tí, pre ktorých by bola masáž naozaj luxus, či už časový alebo finančný, tak určite si jednoznačne kúpte roller alebo iné pomôcky ako lakrosovú loptičku. Masírovať sa vďaka týmto pomôckam dokáže každý sám a z vlastných skúseností vravím, že je to fantastické.

5. Meditácia

Určite v budúcnosti venujem meditácii rozsiahlejší článok, keďže ju považujem za jednu z najprínosnejších aktivít, ktoré môžete robiť všeobecne pre svoj život. V tomto článku trošku obídem to, čo si väčšina ľudí vybaví v súvislosti s meditáciou. Teda o žiadny lotosový kvet, zavreté oči a nazeranie do svojej mysle teraz nepôjde. Nazvime teraz meditáciou všetko, pri čom sa dokážeme uprene sústrediť na jednu činnosť a tiež to, pri čom sa dokážeme skvelo uvoľniť a odviazať. Výhody? Obrovské- sú to Vianoce pre mozog.

Spievajte si v aute, tancujte si po byte alebo kde chcete, vyjadrite svoje pocity- nahlas a bez hanby (hlavne bez hanby pred sebou samým). Je to extrémne prínosné, pretože čo je opakom depresie? Expresia! (z anglického “express”- vyjadriť a “depress”- potlačiť). Pochopil som fakt, že mi je jedno za akého idiota som pre okolie v prípade, že ja sa za idiota nepovažujem. Život sa nemá žiť, aby ste na niekoho urobili dojem alebo aby ste niekoho nesklamali. Ak ste s tým, kým ste, zadobre vy sami, tak máte vyhraté.

Cvičenie je tiež meditácia. Sústredíte sa na pracujúce svaly, sústredíte sa na dokonalú techniku, sústredíte sa na nasledujúcu sériu počas pauzy. Tak sa sústreďte a nerozoberajte s nikým prácu, vzťahy, idiotiny. Aj umývanie riadu, umývanie zubov, každá činnosť môže byť meditácia, ak sa dokážete plne sústrediť na prítomnosť a nebyť pri každej činnosti myšlienkami pri úplne inej činnosti. Je to kompletne absurdné robiť jednu činnosť a myslieť na inú činnosť a takýmto nejakým spôsobom prežívať život. Tak sa teraz sústreďte na tento článok a nesnívajte o tom, kedy ho dočítate a pôjdete sa najesť!

6. Kúpanie

Pre tých, čo sauny a masáže hneď zavrhli kvôli nedostatku času odporúčam krátky relax aspoň doma vo vani. Horúci kúpeľ, prípadne horúca sprcha dokáže tiež dobre uvoľniť stuhnuté svalstvo. Do kúpeľa sa veľmi oplatí tzv. epsomova soľ alebo iné prípravky obsahujúce horčík. Dajte si však pozor, že v deň, kedy sa v nej okúpete, neprijímajte už žiadne doplnky s obsahom horčíka, pretože bude to s WC krutá naháňačka, keď Vás chytí strašná…

7. Deload

Veľmi vítaná vec na podporu regenerácie. Týždeň, kedy uberieme tréningové tempo zo 100 na takých 20%, alebo nebudeme cvičiť vôbec, má na regeneráciu a podporu výkonu magické účinky. Mával som s tým obrovský problém, keď som bol mladší. Týždeň bez cvičenia? Neexistuje! Ešte aj na lyžiarsky na strednej som si vláčil činky. S kamošom (servus Palo) sme potom vyzerali ako homosexuálny párik, on niesol všetky naše batožiny a ja som za ním cupkal s jedným ruksačikom v rukách. Že ten ruksačik bol ťažší ako naše batožiny, to už ľudia naokolo nevedeli, bol som za paničku 😀

Je to obrovská úľava pre neustále preťažovaný organizmus. Nie len priestor na to, aby si oddýchli svaly, šľachy, kĺby, ale hlavne nervová sústava, ktorá dostáva rany každý tréning. A preťaženie nervovej sústavy je jeden z najväčších problémov tvrdo trénujúcich ľudí. Výkon klesá, nadšenie sa vytráca, všetko ide dole vodou aj pri dokonalej životospráve.

Ak makáte celoročne naozaj tvrdo, zaradil by som aspoň raz v roku aj dlhšiu pauzu, povedzme +- mesiac. Niekedy týždeň nestačí, aby sme sa dali úplne dokopy. Niekedy samozrejme ani mesiac nestačí, no takáto pauza (alebo aspoň rapídne zníženie tréningového tempa, frekvencie a intenzity) je na nezaplatenie. A najradšej mám na tej pauze ten pocit, keď sa do toho nanovo dostávam a zmeny na sebe vidím takmer zo dňa na deň. Je to skvelý mentálny boost, cítiť sa, ako keď ste začínali cvičiť. Takáto pauza je tiež vynikajúca, ak chcete prekonať stagnáciu, nie nadarmo sa hovorí, že niekedy musíte urobiť krok späť, aby ste mohli spraviť dva kroky vpred.

Tak to by sme mali ďalších pár tipov, ako podporiť svoju regeneráciu a ako zlepšiť všetky možné aj nemožné aspekty života, vrátane toľko omieľaného chudnutia. Snažím sa články písať tak, aby si z nich každý aspoň niečo odniesol. Napríklad meditácia z tohto článku určite môže pomôcť každému. No taký deload budú riešiť asi skôr ľudia, ktorí sú už o pár levelov vyšie, ako ľudia, ktorí zatiaľ zápasia s úvodným prekonávaním sa, aby vôbec začali a zotrvali pri cvičení. Tak snáď si takmer každý našiel aspoň niečo, nad čím môže premýšľať:)

Skúste si pozrieť aj iné moje články

Viac mojich článkov

About author View all posts

Tomáš Gibej

Som v prvom rade človek. V druhom rade som človek, ktorý pracuje piatym rokom ako osobný tréner. V treťom rade som človek, ktorý neustále hľadá spôsoby, ako zlepšiť kvalitu života, či tak nejako sa to hovorí. Vo všetkých ďalších radoch som človek, ktorý rád cestuje a objavuje, ktorý rád cvičí a medituje, ktorý rád priberá a chudne. Som tiež človek, ktorý píše túto stránku aby sa podelil o svoje nekonečné vedomosti a skúsenosti, aby mal pocit, že je z neho aký-taký úžitok v spoločnosti. No a nakoniec som človek, ktorému sa zväčša ako-tak darí uspokojovať svoje fyziologické potreby, aj bezpečie a istotu pociťujem, lásky a spolupatričnosti sa mi niekedy tiež dostane, aj úcty a uznania sa zvyknem dočkať- tak sa teraz trochu sebarealizujem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: