Tomáš Gibej

Tréner nie je vždy trénerom…(alebo prečo vás jojo efekt dobehol)

11960375_10206372911335988_257129032_o

Píše sa rok 2015 a mať trénera už rozhodne nie je luxus. Táto služba je v našich končinách dostupnejšia čoraz väčšiemu percentu ľudí a cvičiť s trénerom krátkodobo alebo dlhodobo vyskúšalo mnoho z vás. Otázka však znie, do akej miery je tréner trénerom?

Získať certifikát, na ktorom je napísané “tréner” je tak nesmierne náročné, ako kúpiť si noviny. A tak ľaľa, Jožko je tréner, jeho dedko je tréner, jeho chromý kamarát je tréner a aj jeho pes je tréner. Bravó! Všetci sme tréneri, len pozor aby sme mali koho ešte trénovať. Nuž a tak, medzi tými všetkými trénermi, sa objavuje samostatná subkultúra, takzvaní motivátori.

Aby som vám vysvetlil, o koho ide, tak vám teraz rozpoviem príbeh o pani Ľubke a motivátorovi Peťkovi. Rozdelíme si ho na päť častí. Príbeh je vymyslený. Aj Ľubka a Peťko sú vymyslení. Pani Ľubka je šarmantná dáma v strednom veku s krásnou postavou, ktorú obaľuje zhruba sto kilogramov tukového tkaniva. Už dlho sa pohráva s myšlienkou, že by chcela začať cvičiť a niečo z toho tuku ukrojiť. Lenže jej sa tak strašne nechce, ale strašne! Z času na čas ju aj osvieti, väčšinou vo štvrtok na obed po piatom langoši. Vtedy si povie, že reku pondelok je ten správny čas, kedy by mala začať cvičiť. Je tu nedeľa a v hlave sa začne ozývať hlas, ktorý ju utvrdí v tom, že ešte nie je dostatočne pripravená a nemá všetky potrebné komponenty, aby už zajtra mohla začať cvičiť. Z kúzelného pondelka teda zase nič… Takto sa to opakuje už nejaký ten mesiačik, vlastne už nejaký ten rôčik. Až jedného dňa, zdanlivo obyčajný langošový štvrtok, spomenie Ľubkina kolegyňa Bubka medzi rečou svojho synovca Peťka, ktorý začal robiť trénera v posilňovni. A vtedy sa to stalo! To je osud, vykríkne Ľubka a vraví si, že teraz už naozaj začne cvičiť! Po tých rokoch sa v nej čosi zlomilo a je naozaj odhodlaná začať! A nie len tak hocijako, ale rovno s trénerom! Toľko prvá časť.

V druhej časti si trochu priblížime Peťka. Peťko je veľký sympaťák, niečo cez 20 rokov. Už druhý rok poctivo cvičí v posilke. Motivačné videá o kulturistike, teda pardon bodybuildingu, má napozerané asi už aj vo vietnamčine. Bodybuilding časopisy má preštudované podrobne. Techniku cvičenia má odkukanú od kamarátov z posilky, čo-to pochytil aj so spomínaných časopisov. Technika teda žiaden skvost, ale stačí mu na to, aby sa (zatiaľ) nezranil, aby rástol, aby vyzeral lepšie a stúpalo mu sebavedomie. So stravou si veľmi ťažkú hlavu nerobil. Z časopisov a od kamarátov sa k nemu dostali všetky “štandardné posilkové fakty” ako: “musíš dávať veľa bielkovín”, “ráno si daj vločky s tvarohom”, “kura a ryža to je základ a zelenina, nezabudni na hlávku brokolice k tomu”, “keď chceš zhadzovať tuk, tak len ráno daj vločky a potom cez deň iba mäso a zeleninu”. Myslím, že teraz máme zhrnuté už všetko, čo Peťko o strave vedel. No a tak Peťko, mladý nádejný, sebavedomý kulturista, po kvalitnom tréningu pŕs a bicepsov kráča domov a hľa! “Na čo som to len stúpil? Aha, to je certifikát o osobnom trénerstve s mojim menom! No to musí byť osud. Ja budem tréner!” A tak Peťko nelenil a začal svoje vedomosti šíriť medzi ľud. Toľko druhá časť.

V tretej časti dochádza k interakcii medzi Ľubkou a Peťkom. Ľubka, celá nedočkavá, ešte jej kečup s cesnakom stekajú po brade, uteká k telefónu a zavolá Peťkovi, že by mala záujem začať s ním cvičiť. Zdĺhavé opisy Ľubkiných príprav na tréning nakoniec necháme bokom, skrátka pár dní od telefonátu sa prvý krát ocitla v posilňovni v novom úbore a s čelenkou na hlave. Peťko hneď vytiahol najťažšie kalibre: drepy, mŕtve ťahy, bench-press a začalo sa makať. Techniku, teda aspoň tú časť techniky, ktorú ako-tak ovládal, ju naučil. “Ukážeme si mŕtve ťahy. No takto prídeš, vezmeš si tú činku a takto s ňou zájdeš dole a potom znovu hore, jasné?” Jasné jasné, odpovedá nadšená Ľubka, ktorá len odpozoruje, čo jej Peťko ukázal, netušiac, čo vlastne robí. Peťko mrkne na ňu, povie si, že ten Coleman na videu to robil trošku inak, ale akože dááá sa, takže môže byť, séria pokračuje. A tak si cvičia ďalšiu sériu, Ľubka už nevládze, no to rozhodne nie dôvod ukončiť sériu! Vtedy prichádza na radu motivácia! “To dáš! Nevzdávaj sa, dokážeš to! Keby to bolo ľahké, robili by to všetci! Ľubka už skoro nevidí, no niečo ešte počuje, slová si vezme k srdcu a podarí sa jej vyžmýkať ešte tri opakovania. Keď už to naozaj vyzerá na koniec, Peťko vytiahne ďalší tromf, angličtinu! “No pain, no gain!” Ľubka tým slovám nerozumie, ale majú na ňu zázračný vplyv a ďalšie dve opakovania sú na svete. Séria končí. Ľubke sa pomaly vracia zrak.

To, že ten cvik vyzeral skôr ako vyháňanie diabla, než mŕtve ťahy, to si nikto ani nevšimol, hlavne, že sa makalo. Teda Peťko si to možno aspoň trochu všimol, no keď si zobral do úvahy pre a proti, tak usúdil, že tieto malililinké medzierky v technike sú prípustné, veď zvládla celých 14 opakovaní! V podobnom duchu sa niesol celý tréning, motivačné hlášky a Ľubkin ryk sa ozývali cez celú posilňovňu. Po prvom tréningu prišlo na radu prejednanie stravovacích návykov. Peťko spustil: “Takže na raňajky si daj vločky s mliekom. Potom kuracie mäso s brokolicou. Potom hlávkový šalát s kuracím mäsom. Potom si sprav kurací šalát. Pred spaním tvaroh.” Ľubka, na ktorú sa začína valiť armáda endorfínov len pritakáva a super-jedálniček je na svete. Po dobrom tréningu príde domov a je nadšená! Zavolá kolegyniam aj neterke a z Peťka sa stáva Boh.

overweight woman exercising on bike simulator

Prenesieme sa teraz do štvrtej časti, o tri mesiace neskôr. Komplimenty prichádzajú z každej strany:

Priateľka, ktorá Ľubku dlho nevidela: “Ľubka, si to naozaj ty?”

Kolegyňa: “Uaaau, vyzeráš úžasne, ako to robíš?”

Manžel: “No konečne prejdeš cez dvere. Len sa z toho teraz ne…”

Napíšeme si, prečo vlastne Ľubka tak krásne schudla.
  1. Pretože jej telo, ktoré roky nerobilo takmer nič, bolo zrazu vystavené obrovskej záťaži. Síce bol Peťkov tréning nevhodný a technika cvikov žalostná, ale svalom je to v princípe jedno, akou technikou dané cviky robíte. Ak svaly pravidelne vystavujete situáciám, kedy majú na mále a musia zaberať na plno, tak sa začnete meniť a je jedno, ako veľmi “technicky” tým svalom dáte zabrať. Svalstvo zaberá na plné obrátky, metabolizmus začína pracovať na plný kotol, z tuku ubúda.
  2. Strava, ktorú od Peťka dostala je veľmi kaloricky obmedzená a teda logicky, v kombinácii so zvýšeným výdajom energie, je úbytok tuku nevyhnutným vyústením.
  3. Tretím, zároveň najdôležitejším dôvodom, prečo sa jej podarilo schudnúť, je jej mentálne nastavenie. Toto je aj dôvod, prečo vôbec dokázala tak obmedzenú stravu dodržiavať a prečo dokázala vydržať také tréningy. Jednoducho nadobudla dojem, že Peťko je presne ten správny človek, vďaka ktorému schudne. “Ooo, áno, som zachránená, vďaka Peťkovi mám presne všetko potrebné na to, aby som konečne schudla!” Peťko na ňu spravil dojem, dokázal ju vyhecovať natoľko, že svoje pomyselné výkonnostné limity posunula tam, kde sa jej ani nesnívalo. Poháňal ju na každom tréningu, dodával jej sebavedomie. Bola natoľko očarená a spokojná, že sa jej vôbec ani nezdalo divné jesť deň čo deň kura a tvaroh.

Je tu posledná, piata, časť nášho príbehu. Odohráva sa rok a štyri mesiace po štvrtom dejstve. Je klasická sobota a Ľubka sa rozlieva po gauči. Hmotnosť má nie len naspäť, ale nejaký bonus k tomu. Cíti sa malátna, bez energie, má pocit, že priberá aj z makového zrnka. Teraz si napíšeme, čo sa vlastne stalo.

Stalo sa jednoducho to, že celá táto rozprávka popadala ako domček z karát, pretože bola postavená na neuveriteľne nestabilných základoch. Stačil akýkoľvek banálny impulz na to, aby tento neudržateľný koncept prestal fungovať. Stačilo napríklad vynechať týždeň cvičenia kvôli dovolenke. Stačilo začať vynechávať tréningy napríklad kvôli začínajúcej bolesti v krížoch, či kolenách, v dôsledku nesprávne vykonávaných cvikov. Stačilo byť na rodinnej oslave 6 hodín v kuse bombardovaný obľúbenými jedlami a neodolať. Tak si každý vyberte, ktorý scenár sa mu sem hodí viac, budeme mať interaktívny príbeh:)

Z čoho teda pramenili tieto nestabilné základy?
  1. Tréning bez zvládnutej techniky je hazard so zdravím. Čím dlhšie takto riskujete, tým znásobujete pravdepodobnosť, že na to doplatíte. Je to jednoduché a je to tak. Platí to vo všetkých sférach života. Nemôžete sa nechať zlákať víziou rýchlych výsledkov za cenu toho, že za to neskôr budete pykať. V cvičení to platí obzvlášť a často krát sa začína pykať veľmi skoro.
  2. Taká obmedzená strava je dlhodobo absolútne neudržateľná a môže spôsobovať rôzne zdravotné komplikácie. Ľubkin “jedálniček” je nevyvážená strava, ktorej chýba akákoľvek variabilita, neberie do úvahy základné zákonitosti o makro a mikroživinách. Je postavená na zopár jednoduchých princípoch, vytrhnutých z kontextu. “Kto chce schudnúť, mal by jesť viac bielkovín so zeleninou a menej kalórií celkovo.” V tejto jedinej vete je zhrnuté všetko, od čoho sa daný jedálniček odrážal. Navyše, ženské telo je obzvlášť citlivé na akúkoľvek hormonálnu nerovnováhu, spôsobenú nevhodnou stravou a pohrávanie sa so všeliakými diétkami môže spôsobiť, že v budúcnosti začnete priberať, ani neviete z čoho.
  3. Ten najdôležitejší bod opäť nakoniec. Peťko totiž nebol tréner, ale čosi ako pseudo-motivátor. Nedokázal Ľubku naučiť tú najdôležitejšiu vec. Nedokázal ju naučiť, že sa musí usilovať o trvalé zmeny vo svojom živote, aby to cvičenie malo vôbec význam, aby sa z chudnutia aj stalo schudnutie. Nedokázal ju naučiť správne cvičiť, nedokázal ju naučiť, ako funguje ľudské telo, ako si vyskladať zdravú stravu na dlhodobo udržateľných základoch.

Nedokázal nič z toho, pretože väčšinu z toho sám ani nevedel a už vôbec to nevedel podať druhému človeku. To, že rád trénuje seba a vidí na sebe výsledky z neho nespraví niekoho, kto dokáže trénovať aj iných ľudí. Najmä vtedy, ak všetky jeho znalosti sú postavené na tzv. “broscience” (slangové označenie pseudo “overených” faktov z posilkových kruhov) a tiež na super časopisoch, ktorým sa hodí nádherný slogan: “Muscle&Shitness- časopis, na ktorom sa dajú sušiť hríby”. Peťko uvidel Ľubku, Ľubka uvidela Peťka a ich spoločný cieľ bol jasný- zbaviť ju čo najviac tuku v čo najkratšom čase. Ani jeden z nich si však neuvedomoval danú problematiku z dlhodobého hľadiska. A práve o to tu ide- vyzerať lepšie a žiť zdravšie celý život, nie dva či tri mesiace. A to si musí tréner jednoznačne uvedomiť. Klienti sú rôzni, niektorí si to uvedomujú a tréner im len podá pomocnú ruku a niektorí si to neuvedomujú a tréner im musí pomôcť si to uvedomiť.

Ja vám teraz nepoviem, kto je dobrý tréner a kto nie je. A už určite to neberte, ako reklamu na mňa. Vyskúšajte, koho uznáte za vhodné, no ak sa tréner vôbec nevenuje napríklad technike cvikov a nedokáže vám povedať aké svaly zapájate atď., tak niekde je asi chyba. Ak len dogmaticky prijímate všetko, čo tréner hovorí a ani nemá snahu vysvetliť vám, prečo hovorí to, čo hovorí, tak niekde je asi chyba.

V druhej časti tohto článku si predstavíme všetky dôležité atribúty, ktoré by mal tréner mať a ktoré vám pomôžu identifikovať, či je daný tréner pre vás ten pravý.

PS: Ľubka si už uvedomila, čo robiť aby ostala krásna a zdravá a opäť sa jej podarilo schudnúť. Peťko si už uvedomil, kde robil chybu, začal na sebe makať aj po intelektuálnej a vedomostnej stránke a všetci žili šťastne…

Skúste si pozrieť aj iné moje články

Viac mojich článkov

About author View all posts

Tomáš Gibej

Som v prvom rade človek. V druhom rade som človek, ktorý pracuje piatym rokom ako osobný tréner. V treťom rade som človek, ktorý neustále hľadá spôsoby, ako zlepšiť kvalitu života, či tak nejako sa to hovorí. Vo všetkých ďalších radoch som človek, ktorý rád cestuje a objavuje, ktorý rád cvičí a medituje, ktorý rád priberá a chudne. Som tiež človek, ktorý píše túto stránku aby sa podelil o svoje nekonečné vedomosti a skúsenosti, aby mal pocit, že je z neho aký-taký úžitok v spoločnosti. No a nakoniec som človek, ktorému sa zväčša ako-tak darí uspokojovať svoje fyziologické potreby, aj bezpečie a istotu pociťujem, lásky a spolupatričnosti sa mi niekedy tiež dostane, aj úcty a uznania sa zvyknem dočkať- tak sa teraz trochu sebarealizujem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: