Tomáš Gibej

Nenechajte si ujsť! Prvotriedna poézia a pár bonusov:)

William Shakespeare Engraving

Na úvod by som sa chcel podeliť o moju krásnu básničku.

Jeden veľký svalnáč, čo sa volá Luky, 

vždy, keď tvrdo maká, tak prežíva muky.

Tu koleno, tam kríže, čakal, že to prejde,

ignoroval bolesť, no už to ďalej nejde.

A tak len zronený, bez cvičenia čuší,

prečo takto dopadol, možno hádam tuší.

Luky má aj sestru, čo sa volá Nikola,

tá má novú robotu a rieši ju dokola.

Zodpovednosť, žiaden oddych, všade iba stres,

do toho ju nechal frajer, ten život je des.

Ten život je des, keď len stres ho ovláda,

Nikolka sa zrútila, lebo už to nezvláda.

A ich mama, teta Nora,

v jednom kuse býva chorá.

K tomu novú diétu, zas a znova skúša,

chudnúť sa jej nedarí, plače do vankúša.

A tak tatko, ujo Dušan, čo rodinku veľmi ľúbi,

vybral sa na internet, každému z nich radu sľúbi.

A keď už bezradný, šiel si rozbiť hánku,

náhodičkou natrafil aj na moju stránku.

Aleluja, kričí Dušan, zachránil som rodinu!

No nič, kuknem ešte péčko, kým prídu, mám hodinu.

A dnes už každý, na zlé časy, len matne si spomína,

pretože od toho dňa už regeneruje celá rodina!

V tomto článku som zvolil okrem pútavého názvu aj minútku poézie, aby som zvýšil šance, že si prečítate niečo, čo by ste inak možno nečítali. S trochou šťastia ste ešte tu a teraz si hádam prečítate aj pár ďalších rád, ako podporiť svoju regeneráciu:) Takže zatiaľ máme: 1. Minimalizácia stresu, 2. Teplo, 3. Chlad, 4. Masáže, 5. Meditácia, 6. Kúpanie, 7. Deload. Ideme teda na číslo 8. (O číslach 1 až 7 sa dočítate TU a TU)

8. Protizápalová strava

Niektoré potraviny sú typicky zápalové, niektoré sú typicky protizápalové, niektoré obsahujú aj zápalové, aj protizápalové zložky. V skratke, pre svoju regeneráciu a pre svoje zdravie spravíte veľa, keď sa budete krotiť so zápalovými potravinami a začleníte do svojho jedálnička čo najviac protizápalových.

Čo najviac sa vyhýbať: margaríny, slnečnicový olej, pražené orechy (hádam nemusím spomínať veci typu sladkosti, cukrovinky, fastfoodová strava, takmer všetky polotovary a iné dobroty).

Do stravy by som začlenil: zázvor, modré, fialové, červené ovocie a zeleninu, lososa, avokádo, ananás, cesnak, cibuľu, petržlen.

Výbornú vec spravíte, ak si kúpite kurkumu a cejlónsku škoricu a budete ich denne používať na dochucovanie jedál. Ja kurkumu používam takmer do každého slaného jedla a škoricu do sladkého. Obe sú mimoriadne prospešné zdraviu a majú protizápalové účinky. Takže choďte do najbližšieho BIO obchodu a kupujte, zaberie to 5 minút a stojí to 5 euro:)

9. Enzymoterapia

Vrelo odporúčam napríklad po zraneniach a v čase, kedy ste po období veľmi tvrdých tréningoch a potrebujete sa čo najskôr vrátiť “späť do hry”. Tráviace enzýmy, najmä proteolytické (trypsín, chymotrypsín, papaín, bromelaín) dokážu aktivovať proteíny imunitného systému, rozkladajú fibrinogén no a ďalšie kúzelné veci, ktoré vedú k rýchlejšiemu hojeniu rána a rýchlejšiemu rozkladu rôzneho svinstva v tele.

Ja ich zvyknem brať v obdobiach, kedy neberiem takmer žiadne iné suplementy a mám voľnejšie tréningy za účelom, ktorý som spomínal vyššie- zahojiť, čo sa dá a začať znovu čím skôr naplno. Ak sa pre enzýmy rozhodnete, dajte si pozor na to, že je nutné ich brať na prázdny žalúdok, inak budú rozkladať potravu a nie to, čo by ste chceli.

10. Suplementy

O každom z týchto suplementov by sa dal napísať samostatný článok. Keďže tento článok nie je len o suplementoch, tak si veľmi stručne popíšeme každý z týchto troch, ktoré považujem za najprínosnejšie pre zlepšenie regenerácie. Je plno iných suplementov, ktoré sú fajn/možno sú fajn, ale tieto sú podľa mňa určite jedny z najlepších a najspoľahlivejších. A tiež sú najoverenejšie, jednak mnou, a tiež X inými ľuďmi, ktorých poznám, a ktorých knihy či články som čítal.

glutamín – glutamín je aminokyselina, ktorá je súčasťou každej plnohodnotnej bielkoviny, ktorú prijímame stravou. Takže skôr, ako ho niekto označí za “umelinu”, uvedomte si, že ho konzumujete dennodenne asi v každom jedle. Pre bežnú populáciu je množstvo prijímané stravou dostačujúce, no pri veľkej záťaži jeho dôležitosť prudko stúpa. Tvorí podstatnú časť aminokyselín v svalových bunkách, takže suplementovať glutamínom sa určite oplatí. Zlepšená činnosť imunitného systému, zvýšená syntéza bielkovín a glykogénu, ochrana pred katabolizmom, to sú niektoré z jeho hlavných výhod.

BCAA – BCAA, sú opäť aminokyseliny, tento krát tri- valín, leucín a izoleucín. Názov BCAA je z anglického “branched-chain amino acids”, teda aminokyseliny s vetveným reťazcom, čo je dosť jedno, čo to znamená každému, kto nie je chemik. Opäť sú to prirodzené zložky stravy a opäť ich dôležitosť výrazne narastá pri ťažkej záťaži. Opäť ochrana pred katabolizmom, zlepšenie inzulínovej senzitivity, lepšie hojenie poškodeného svalového tkaniva a mnoho iných benefitov.

omega-3 – presnejšie, esenciálne omega 3 mastné kyseliny patria medzi nenasýtené mastné kyseliny, ktorých využitie v ľudskom tele je veľmi všestranné. Esenciálne znamená, že telo si ich nedokáže samo vytvoriť a sme odkázaní na ich príjem zo stravy. A tento príjem je v dnešnej strave žalostne nízky. Navyše, veľmi dôležitý je ich pomer k omega-6 mastným kyselinám, ktorých príjem býva privysoký. Na týchto pár riadkov sa nezmestí zoznam benefitov suplementácie omega-3, keď napíšem, že zlepšiť Vám dokážu všetko od depresie, cez kĺby po srdcovo-cievny systém, bude to stačiť. Takže význam majú pre desiatky vecí, súvisiacich s regeneráciou.

11. Ľahké kardio

Keď píšem ľahké, myslím naozaj ľahké. Ak to chcete aj na tepovú frekvenciu, tak od 40 do cca 60% Vášho maxima. Účelom nie je spaľovanie tuku. Ako sa dočítate v rôznych múdrych knihách, že najlepšie spaľujete tuk v tepovej frekvencii do 60% a bla bla..no, ono to tak celkom nie je, ale to je na iný článok. Takéto kardio by som zvolil z iných dôvodov. Je to pomerne nenáročná oddychová aktivita medzi ťažkými tréningami, ktorá Vás skvelo prekrví a tým pádom pomôže s urýchlením hojenia poškodených tkanív. Ak počasie a okolnosti dovolia, ideálne je vybehnúť von na bicykli, korčuliach alebo si pobehnúť v ľahúčkom tempe. Ak počasie a okolnosti nedovolia, účel splní aj stacionárny bicykel, orbitrek či bežiaci pás.

12. Akupunktúra

Je jednou z najstarších liečebných metód na svete, stimuluje určité body na tele použitím rôznych techník, z ktorých najčastejšie je prenikanie jemných ihiel pod kožu. Vraj má výborné regeneračné účinky a dokáže odstrániť celú radu problémov, s ktorými sa stretávajú fyzicky aktívni a pretrénovaní ľudia. Osobne som akupunktúru nikdy neskúšal, takže ak máte niekto skúsenosti, rád sa o nich dozviem viac:)

Skúste si pozrieť aj iné moje články

Viac mojich článkov

About author View all posts

Tomáš Gibej

Som v prvom rade človek. V druhom rade som človek, ktorý pracuje piatym rokom ako osobný tréner. V treťom rade som človek, ktorý neustále hľadá spôsoby, ako zlepšiť kvalitu života, či tak nejako sa to hovorí. Vo všetkých ďalších radoch som človek, ktorý rád cestuje a objavuje, ktorý rád cvičí a medituje, ktorý rád priberá a chudne. Som tiež človek, ktorý píše túto stránku aby sa podelil o svoje nekonečné vedomosti a skúsenosti, aby mal pocit, že je z neho aký-taký úžitok v spoločnosti. No a nakoniec som človek, ktorému sa zväčša ako-tak darí uspokojovať svoje fyziologické potreby, aj bezpečie a istotu pociťujem, lásky a spolupatričnosti sa mi niekedy tiež dostane, aj úcty a uznania sa zvyknem dočkať- tak sa teraz trochu sebarealizujem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: