Tomáš Gibej

Čo si myslím o CrossFite (II. časť)

Bilancere

V prvej časti sme si teda prešli mojim vývojom názorov na CrossFit, zaspievali sme si Nelly Furtado a môžeme prejsť na časť druhú.

Takže čo je to ten CrossFit?

CrossFit je “silový a kondičný program zameraný na nadobudnutie širšej všeobecnej kondície, je zároveň životným štýlom, inšpirovaným dobrou kondíciou.” Toľko vraví jedna definícia CrossFitu. Takže sa nešpecializuje len na maximálnu silu, alebo vytrvalosť, ale aj silu, aj vytrvalosť aj vytrvalosť v sile a hádam na všetko, čo sa dá vymyslieť ako test odolnosti nášho organizmu. Veľmi sa mi páči myšlienka, že na najväčšom crossfitovom podujatí roka (CrossFit Games), sa cvičenia každý rok menia a vyhlasujú sa až tesne pred začiatkom súťaže. Takže, kto chce ašpirovať na víťazstvo, musí byť naozaj pripravený na všetko. Nestačí mu vedieť sa metať na kruhoch, nestačí mu brutálna sila vo vzpieraní, nestačí mu ohromná vytrvalosť, proste musí byť komplexný jak hovado. A to je super.

Na športe sú fascinujúce dve veci. Jednou z nich je špecializácia, ktorá sa dá obdivovať napríklad u vzpieračov, šprintérov, maratóncov, ktorí dokážu určitú činnosť alebo úzky súbor činností doviesť takmer k dokonalosti a podávajú v danej oblasti neuveriteľné výkony. Tou druhou je práve komplexnosť, ktorou disponujú okrem crossfiterov napríklad desaťbojári. Špecialisti by ich v každej disciplíne zrejme bez problémov porazili, no obdivuhovné je to, že podávajú skvelé výkony v tak veľa odvetviach. CrossFit tréningy prebiehajú väčšinou vo forme tzv. “WODov” (Workout Of the Day), teda vždy v nejakom inom súbore silových a vytrvalostných cvičení, v ktorých sa snažia dosiahnuť čo najlepšie výsledky- či už najlepší čas, alebo najviac opakovaní niektorého cviku atď.

Posilka vs. CrossFit

Tu sa dostávame k téme posilka vs. CrossFit. Z toho, čo som zatiaľ napísal o CrossFite, ste si už možno všimli, že nikde tu nefiguruje nič také, ako veľké svaly, nízke percento podkožného tuku či svalová tvrdosť. CrossFit má, v porovnaní s cvičením v posilke, bližšie k športu tým, že tam ide o výkon, nie o estetiku. Rast svalov, či odbúravanie tuku sú len také bočné produkty. Samozrejme, že vítané bočné produkty, pretože existuje predpoklad, že čím väčší sval, tým je schopný vyvinúť väčšiu silu a čím má človek menej tuku, tým je agilnejší a nemusí so sebou vláčiť kilá navyše, ktoré by mu pri zhyboch či bradlách asi dosť vadili. No úspešnosť či neúspešnosť v CrossFite vôbec nemusí ísť ruka v ruke s estetikou- veľmi ľahko sa to dá vidieť, keď namakaný borec z posilky príde vyskúšať CrossFit, fučí tam jak prasnica a ďakuje Bohu, že šestnásť ročná baba vedľa neho podáva len o trochu lepšie výkony ako on. Takže CrossFit je skôr o výkonoch, posilka z časti aj o výkonoch, no z tej väčšej časti hlavne o estetike. Veľkým paradoxom však je fakt, že priemerný crossfiťák často vyzerá lepšie ako priemerný posilkáč.

Ako je to možné? Veľmi jednoducho. CrossFit si jeho aktéri väčšinou úplne zamilujú, sú posadnutí zlepšovaním výkonov, sú ochotní tomu podriadiť vo svojich životoch veľmi veľa, baví ich to, milujú to a niektorí tým doslova žijú. (Niekedy ich okolie vníma ako zvláštny živočíšny druh, hlavne keď sa bavia “crossfit slangom”, ktorému ani pán Boh nerozumie a na facebooku sa podelia s fotografiou tabule, počmáranej chujovinami a číslami.) Ich pozitívne naladenie a odbremenenie sa od večnej snahy chudnúť/priberať spôsobuje, že sa to deje aj samo. Svaly rastú, tuk odchádza a telo začína nadobúdať pekné rysy aj napriek tomu, že CrossFit nie je vôbec vhodný typ cvičenia pre efektívne budovanie postavy. Často odporuje základným princípom budovania svalstva či zhadzovania tuku, no proste funguje, lebo to niekoho baví, maká, teší sa z toho a tým splnil ten najzákladnejší predpoklad nie len pre pekné telo, ale často aj pre pekný život. Sú tiež ľudia, ktorí chodia na CrossFit a nezdieľajú až také nadšenie, ako iní, no chodia tam vyslovene s cieľom napríklad schudnúť. No aj tým sa často darí viac, ako tým v posilke, pretože na CrossFite sa skoro nedá flákať, či makať len tak na oko. Tam Vás zničia a zoderú z kože, že sa budete plaziť a prosiť, aby Vás zastrelili- takže podmienka: “tvrdý tréning” je zaručene splnená. Keď sa do toho ešte pridá rozumná strava a dostatok regenerácie, tak prečo by to nefungovalo.

Zoberme si takých posilkáčov. Často znudení, chodia tam, lebo však ááno, chcem ten bachor zhodiť, tak sa tu potrápim trošku. Jaaj však sviatky boli, musím (zdôrazňujem slovo “musím”) si ísť zacvičiť. No a výsledky sú verným odrazom takéhoto prístupu. Alebo to aj niekoho baví, ale len trošku, tak potom aj výsledky sa dostavia tak trošku. Malé percento návštevníkov posilky tam chodí s takým zápalom a nadšením s akým sa chodí na CrossFit. Keď sa však bližšie pozrieme na to malé percento, zvykneme nájsť postavy, aké v CrossFite budeme hľadať márne. Obrovské svaly, žiaden tuk, detailne prekreslené aj tie najmenšie svalové skupiny- tomu sa hovorí kulturistika a takáto postava vzniká v posilke. (to, že za jej vznikom sú často aj malinkatí pomocníci z chemických kruhov teraz nemusíme rozoberať- v skratke: kvalitná kulturistická postava sa dá dosiahnuť aj bez sypania)

 CrossFit a zranenia

Jedným z najmilších prekvapení, ktoré pre mňa CrossFit pripravil je to, že sa pri ňom kladie veľký dôraz na techniku, doplnkové cviky a mobilitu, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou akéhokoľvek cvičenia, čo sa v posilke často nevidí. Doposiaľ som si myslel pravý opak, že tým, ako sa ženú za výkonmi, na techniku sa dosť serie a je to celé zle. Je pravdou, že pri CrossFite sa pomerne často vyskytujú zranenia- skrátka ak to chceme robiť vrcholovo, je to náročný šport a tie zranenia sa nám niekedy nevyhnú. Posilka je z tohto ohľadu o dosť bezpečnejšia. Stačí vedieť sústavu niekoľko desiatok cvikov a cvičiť do zlyhania techniky. To znamená, že napríklad sériu bench-pressu zastavíme, keď cítime, že už lopatky nedokážeme udržať pri sebe a nie potom, čo posledné tri opakovania vyzerali ako žlčníkový záchvat štrbavého dôchodcu. Pri súťažnom CrossFite však niekedy jednoducho musíte vykročiť za hranice techniky. Kedy? Napríklad v takejto situácii: Ste totálne vyčerpaní, do konca času zostáva 20 sekúnd a ak sa Vám podarí spraviť ešte tri nadhody, tak sa kvalifikujete na Majstrovstvá Európy- no a tu vzniká priestor k zraneniu- taký je šport.

Ak sú však časté zranenia sprievodným javom bežných tréningov, je to zväčša Vaše ego, ktoré Vám spieva do uška: “juuuj, dvihnime to ešte zo dva razy- no taak, srať na techniku, nezraníme sa neboooj a budeme lepší ako Maťo”, a nie CrossFit, kto by Vás zranil. Ak Vás CrossFit oslovil a techniku chcete kúzelnú, tak V Bratislave môžem jednoznačne odporúčať CrossFit Proton, o iných kútoch zeme nemám prehľad.

Takže, čo na záver?

Napriek tomu, že pravý CrossFit tréning som absolvoval len pár krát a nemám ambície stať sa crossfiťákom, tak som tento šport začal veľmi rešpektovať. (chvíľu som aj rozmýšľal, či do toho pôjdem, no nakoniec som zostal pri posilke a obohatil ju o vzpieranie). Moje odporúčania pre Vás by som zhrnul asi takto:

  • Každý, kto má chuť vyskúšať a naučiť sa niečo nové, výkonnostne a kondične sa posunúť o niekoľko levelov vyššie a ako bonus aj zlepšiť svoju postavu, nech skúsi CrossFit.
  • Koho primárnym záujmom je špičková postava a je si vedomý toho, čo pre ňu musí urobiť, nech maká v posilke.
  • Ľuďom, ktorí začínajú cvičiť a nemajú financie na rozdávanie (napríklad na trénera) odporúčam aspoň pár hodín CrossFitu, ktorý výjde ďaleko menej ako osobný tréner a techniku základných cvikov sa naučia výborne- ísť len tak do posilky s víziou, že však niečo odkukám je dosť zlý nápad.
  • Ľuďom, ktorí peniaze majú, odporúčam dobrého trénera, ktorý má aj niečo v hlave a nie len stupídny certifikátik, ktorého zisk je zložitý asi ako dejová línia nákupných maniačok. (hoci aj seba napríklad:D)  Alebo skvelú posilku, kam chodím, nech Vám aspoň môžem vynadať osobne, keď Vás uvidím robiť chujoviny: FitnessLand

Skúste si pozrieť aj iné moje články

Viac mojich článkov

 

About author View all posts

Tomáš Gibej

Som v prvom rade človek. V druhom rade som človek, ktorý pracuje piatym rokom ako osobný tréner. V treťom rade som človek, ktorý neustále hľadá spôsoby, ako zlepšiť kvalitu života, či tak nejako sa to hovorí. Vo všetkých ďalších radoch som človek, ktorý rád cestuje a objavuje, ktorý rád cvičí a medituje, ktorý rád priberá a chudne. Som tiež človek, ktorý píše túto stránku aby sa podelil o svoje nekonečné vedomosti a skúsenosti, aby mal pocit, že je z neho aký-taký úžitok v spoločnosti. No a nakoniec som človek, ktorému sa zväčša ako-tak darí uspokojovať svoje fyziologické potreby, aj bezpečie a istotu pociťujem, lásky a spolupatričnosti sa mi niekedy tiež dostane, aj úcty a uznania sa zvyknem dočkať- tak sa teraz trochu sebarealizujem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: