Tomáš Gibej

Čo je to vlastne chudnutie?

Women's waist, sport, fitness and diet

Chudnutie a všetko, čo s tým súvisí vždy bolo, je aj bude číslo 1 predmet na diskusiu u drvivej väčšiny ľudí, ktorí akokoľvek zabrdi do cvičenia, zdravšej stravy a “fit” životného štýlu. Preto mi tak napadlo, urobiť si trochu jasnejšie v tom, čo to chudnutie vlastne je, keď sa o ňom už toľko hovorí. Pre mnohých tu dnes asi neponúknem žiadne novinky. No aj tak, podľa mňa, nie je až tak jednoznačné, ako by sa mohlo zdať, zadefinovať tento pojem.

Skoro každý chce schudnúť. Asi všetci, s výnimkou tých, čo chcú pribrať. No a nájde sa ešte asi osem jedincov, ktorí sú spokojní so svojou hmotnosťou. No keď si v duchu poviete: “Chcem schudnúť!”, viete vôbec, čo vlastne chcete? “Chcem schudnúť” je dosť nepresné slovné spojenie, ktoré môže označovať dosť veľa vecí. Keď mi amputujú nohu, to sa ráta? Alebo čo taká oblička? Schudol som? WC je magický oltár, kde chudnem? Odmyslime si teraz amputácie, odstraňovania vnútorných orgánov a iné dosť ojedinelé prípady a tiež si odmyslime strihanie vlasov, väčšie či menšie potreby a iné “straty hmotnosti”. Zistíme, že nám zostali 3 spôsoby, ako sa zásadne mení hmotnosť dospelého človeka, teda ako sa z telesnej hmotnosti uberá alebo ako rastie.

Jedným z nich je zmena množstva vody v tele. To, ako je voda nevyhnutná pre fungovanie celého organizmu, asi nemusím veľmi zdôrazňovať. Ani to, že tvorí priemerne dve tretiny hmotnosti dospelého človeka. Spomeniem, pre zaujímavosť, možno trochu menej známy fakt, že obézni ľudia mávajú v tele menšie percentuálne zastúpenie vody, keďže tukové tkanivo obsahuje len cca 20% vody (na rozdiel od svalového tkaniva, ktoré má cca 70% vody).

Dôležité je, že množstvo vody v tele kolíše, a to sa samozrejme odzrkadlí aj na váhe. “Schudol som kilo” alebo “Nechápem z čoho som pribrala pol kila” sú úplne odveci tvrdenia, ak vychádzajú z toho, že ste sa postavili na váhu a porovnávate výsledok s vašou hmotnosťou napríklad spred týždňa. Ako som už niekde spomínal, nie je problém ešte dnes schudnúť 4 kilá, stačí, že vypotím vodu v saune.

Ak nemáte pravidelný pitný režim, budete zrejme zadržiavať viac vody v tele. Ak prijímate nadbytok sodíka, tak tiež. U žien sa výrazne mení zadržiavanie vody aj v závislosti od toho, v akom štádiu cyklu práve sú. Tak trebárs upravte pomer sodíka a draslíka a “schudnete”. Ale predpokladám, že to asi nebude to pravé, čo vykúpi 150 kilového vepříka z najhoršieho.

Druhý spôsob, akým sa výrazne mení hmotnosť je zmena množstva svalovej hmoty. Už viac krát som to spomínal, všetci chceme svaly. Aj tí, čo si myslíte, že ich nechcete, tak ich chcete. Napíšem to znova: svaly sú najlepší spaľovač tuku. Tisíc krát účinnejší ako Lipo-6 Hardcore tuti-fruti obohatený o výťažky z lemurieho falusu. Vďaka svalom chudnete 24 hodín. Telo potrebuje oveľa viac energie na chod svalnatého organizmu ako na chod organizmu zvaného: “tuk a koža”. Túto energiu získava napríklad spaľovaním Vašich tukových zásob. Minimálne si zaručíte to, že aj keď to s jedlom momentálne trošku preháňate, tuku uložíte oveľa menej (alebo žiaden), ako keby ste svaly nemali.

Nemôžem si opäť odpustiť pár riadkov, venovaných prevažne dámam. Nerobte paniku, keď len začujete slovo “svaly”. Nie sú tým, čím si predstavujete, že sú. To, že nejaký svalík vybudujete Vám na kráse ani trochu neuberie, naopak Vám to môže len pridať, prípadne si ten svalík ani len nevšimnete. (Píšem o tom trochu napríklad aj v tomto článku).

Z predošlých riadkov je už asi dosť evidentné, čo je tretí spôsob, akým sa mení hmotnosť- áno, je to zmena množstva tukového tkaniva. Aleluja, sme doma. Až tento tretí spôsob je ten vytúžený svätý grál, po ktorom bažia všetci hľadači štíhlych pásov a krotitelia vejúcich tricepsov.

Tuk máme všelikde v tele a tiež všelijaký. Hnedé tukové tkanivo, biele tukové tkanivo, tuk vo svaloch, na vnútorných orgánoch, no najčastejšie pod vrstvou pokožky (epidermy) a zamše (dermy), teda tzv. podkožný tuk. Jeho nadbytok, asi ako nadbytok všetkého, môže pre Vaše zdravie predstavovať problém. Nejedná sa teda len o estetické nedostatky. Nadbytok podkožného tuku je často zodpovedný napríklad za rôzne mechanické problémy, ako opotrebovanie kĺbov. Taktiež nefunkčná hmotnosť navyše, ktorá sa zväčša spája s nedostatočnou fyzickou kondíciou zrovna neprospieva srdcovo-cievnemu systému a ako isto viete, majstrom sveta v úmrtnosti sú práve srdcovo-cievne choroby.

Alebo taký, rokmi nahromadený, viscerálny tuk môže predstavovať obrovské zdravotné riziká. Jeho nadbytok je spojený s vyššou hladinou tukov v krvi, čo môže napomôcť k cukrovke, mozgovej mŕtvici či infarktu. Takže opäť sa točíme aj pri srdcovo-cievnych problémoch. Koľká to náhoda. Viscerálny tuk je o to nebezpečnejší, že až tak nebije do očí, ako ten podkožný. A tiež pomer viscerálneho a podkožného tuku vôbec nemusí byť úmerný. Podkožného tuku vôbec nemusíte mať veľa, no útrobného (viscerálneho) môžete mať na rozdávanie.

Takže áno, presne toto je to, čoho sa chcete zbavovať! Nie vody, nie svalov a ani nechtov. Samozrejme, že aj primálo tuku je veľmi nebezpečný stav. Mať percentá tuku v tele dlhodobo pod 4 nie je veľmi udržateľný a zdravý stav (u žien ešte viac ako pod 4). No úprimne, kto z Vás kedy zápasil s tým, že má primálo tuku? Asi tak pol percenta populácie v našich zemepisných šírkach. Takže zahoďte tie chipsy a chcite viac od života.

Čo je teda chudnutie?

Dospeli sme k tomu, že si zadefinujeme pojem “chudnutie”. Po hlbokých úvahách som dospel k vytvoreniu asi takejto poučky: “Chudnutie je zmena pomeru svalovej a tukovej hmoty v prospech svalovej hmoty pri súčasnom úbytku, prípadne žiadnej zmene, telesnej hmotnosti. Chudnutie môže byť spojené aj s nárastom telesnej hmotnosti, v prípade, že zároveň ubudlo z tukových zásob. “ Hmm, chápete tomu, čo som napísal? Ja moc nie, teraz keď si to čítam po sebe:D Ale keď to čítam znovu, dáva to zmysel:)

  • Schudli ste 5kg tuku a svaly Vám ostali? Tak ste schudli
  • Pribrali ste 2kg svalov a schudli 2kg tuku? Tiež ste schudli.
  • Pribrali ste 5kg svalov a schudli 4kg tuku. Noo, podľa mojej poučky ste tiež schudli aj napriek tomu, že máte o kilo viac!

A moja poučka sa dá vlastne aj krásne zjednodušiť: “Chudnutie znamená úbytok tukového tkaniva bez ohľadu na zmeny množstva svalovej hmoty. ” Jeej, krásne, môžem ísť spať. Takže dobrú noc a dúfam, že som Vám trochu pomohol objasniť pár pojmov:)

PS: Otázka: Čo z toho vyplýva? Že aká činnosť je jednoznačne najúčinnejšia na chudnutie? Isto tušíte:)

Skúste si pozrieť aj iné moje články

Viac mojich článkov

About author View all posts

Tomáš Gibej

Som v prvom rade človek. V druhom rade som človek, ktorý pracuje piatym rokom ako osobný tréner. V treťom rade som človek, ktorý neustále hľadá spôsoby, ako zlepšiť kvalitu života, či tak nejako sa to hovorí. Vo všetkých ďalších radoch som človek, ktorý rád cestuje a objavuje, ktorý rád cvičí a medituje, ktorý rád priberá a chudne. Som tiež človek, ktorý píše túto stránku aby sa podelil o svoje nekonečné vedomosti a skúsenosti, aby mal pocit, že je z neho aký-taký úžitok v spoločnosti. No a nakoniec som človek, ktorému sa zväčša ako-tak darí uspokojovať svoje fyziologické potreby, aj bezpečie a istotu pociťujem, lásky a spolupatričnosti sa mi niekedy tiež dostane, aj úcty a uznania sa zvyknem dočkať- tak sa teraz trochu sebarealizujem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: